4 סיבות לעשות טוב

סיבות לעשות טוב

כולנו יודעים שזה מרגיש טוב להיות בצד המקבל של מתנה או מעשה טוב, אבל האם גם ידעת שיש המון יתרונות לנותן? מחקרים מצביעים על כך שלנתינה לזולת יש יתרונות בריאותיים והיא יכולה לשמח אותנו – באופן מפתיע אפילו יותר מאשר לתת ולעשות לעצמנו.

הנאות רגעיות, כמו תנומה או יציאה לדוג, הן חולפות ואכן משמחות אותנו ברגע זה, אך נעלמו במהרה. (ישנן שיטות לספוג ולהאריך אפילו את הדבר החיובי הקטן ביותר עבור ההשפעה הגדולה ביותר על המוח שלך.) שני הפריטים הבאים, להתחתן ולרשת הון – ושינויים גדולים דומים בחיים – ייצרו שינויים ארוכי טווח באושר, אבל אנשים מסתגלים והמוח שלהם מתרגל לרמות חדשות של נוחות ועושר מהר מדי. די בקרוב, הם רוצים עוד והמוח שלהם מחפש את הדבר הטוב הבא.

הפריט האחרון, לעזור למישהו אחר, הוא פעילות שיכולה ללבוש כל צורה או גודל, ללבוש צורות רבות ולהיות מתמשכת. עזרה למישהו אחר היא קטגוריה אינסופית עם החזרות אפשריות אינסופיות שיכולות לצבור לאורך כל החיים.

עזרה לאדם אחר יכולה להתבטא בהמון אופנים החל מלהיות אוזן קשת לאדם במצוקה או אולי לבצע תרומה לניצולי שואה הזקוקים לעזרה, אחר זה לא בהכרח חייב להיות בנאדם, יש מלא עמותות המסייעות לבעלי חיים.

איך עשייה טובה מועילה לך

מגוון רחב של מחקרים קישר צורות שונות של עשיית טוב או אלטרואיזם לבריאות כללית טובה יותר ואושר, אפילו בקרב חולים, קשישים ומדכאים. להלן חמש סיבות מדוע עשיית טוב מועילה במיוחד למוח שלך:

אתה מקבל "הרגשת התרוממות".

במחקר אחד של הרווארד, חוקרים מצאו שמתן כסף למישהו אחר העלה את רמות האושר של אנשים יותר מאשר הוצאתו על עצמם. בניסוי אחר שבו תלמידים ביצעו חמש מעשי חסד ביום אחד במשך שישה שבועות, נצפו חיזוקים דומים באושר.

המדע הראה שביצוע פעולות אלטרואיסטיות מפעיל את אזורי המוח הקשורים להנאה, קשר חברתי ואמון. מדענים גם מאמינים כי מתן התנהגות משחרר אנדורפינים ואוקסיטוצין, הורמונים מרגישים טובים, במוח, מייצר שיא עוזר שיכול להימשך שעות ואף להיות מדבק חברתית.

עשיית טוב בונה לולאת משוב חיובי במוח שלך.

טוב לב משמח אותך והיותך מאושר עושה אותך טוב יותר. מחקרים מראים שככל שמישהו מאושר יותר, כך גדל הסיכוי שהוא נותן וחביב. כפי שנקבע לעיל, להיות אלטרואיסט מגביר את האושר. המחקר מציע לולאת משוב חיובית בין טוב לב ואושר, שבו אחד מעודד את השני.

מעשים אלטרואיסטיים יוצרים חיבור וקישור חברתי.

למען ביטחונו והישרדותו של אבינו, למוח שלך יש אינסטינקט מולד וצריך להיות קשור לאחרים ולהרגיש שהוא חלק מקבוצה. מחקר קישר באופן גורף קשר חברתי עם בריאות גופנית ונפשית כללית טובה יותר. לעשות מעשה טוב או לתת למישהו אחר כרוך בדרך כלל במידה מסוימת של אינטראקציה חברתית, חיבור והתנסות הדדית בעתיד.

האינטראקציה החברתית הנלווית לעשיית מעשים טובים עוזרת לקדם תחושת אמון ושיתוף פעולה המחזקת קשרים לזולת ברמת הפרט והקהילה.

נתינה עוזרת ליצור גישה של הכרת תודה.

בין אם אתה בקצה הנתינה או המקבל של מעשה טוב, המעשה הזה יכול לעורר רגשות הכרת תודה לשניהם. מחקר קבע שהכרת תודה היא חלק מהותי מאושר, בריאות וקשרים חברתיים והיא משפיעה על המוח שלך ברמה הביולוגית.

הכרת תודה מגבירה את הדופמין, נוירוטרנסמיטר לתחושה טובה, במוח שלך. בספירלה כלפי מעלה, אלכס קורב מסביר:
היתרונות של הכרת תודה מתחילים במערכת הדופמין, מכיוון שתחושת הכרת תודה מפעילה את אזור גזע המוח שמייצר דופמין. בנוסף, הכרת תודה לאחרים מגבירה את הפעילות במעגלי דופמין חברתיים, מה שהופך את האינטראקציות החברתיות למהנות יותר…

הכרת תודה גם מעלה את רמות הסרוטונין שלך
השפעה חזקה אחת של הכרת תודה היא שהיא יכולה להגביר את הסרוטונין. הניסיון לחשוב על דברים שאתה אסיר תודה עליהם מאלץ אותך להתמקד בהיבטים החיוביים של חייך. פעולה פשוטה זו מגבירה את ייצור הסרוטונין בקליפת המוח הקדמית.

אל תשמרו בבטן :
ניווט מהיר בכתבה